05 March 2012

.Mengaitkan lagu Mawi dengan perjalanan seorang saliq.


Aku menyanyi lagu ini waktu seminar di Klang semalam. Lagu yang aku tak familiar sangat. Jadi aku cuba ingatkan apa yang dah jadi before ni dengan bait-bait lirik. Related. So related.

Dari segi matlamat tak kisahlah matlamat sebagai seorang hamba saliq ke atau jurutera atau as anyone sekalipun, jatuh bangun, dugaan dan ujian yang tuhan dah aturkan satu persatu sesuai dengan sifat Iradat dia.

Aku pernah down dalam certain time. Ada satu masa berpusu-pusu masalah datang.Cuba main game kucing dalam Ipad tu dan touch muka kucing tu bertalu-talu. Dengan bunyi rengekan kucing tu dah buat kau rasa simpati. Macam tu la dulu aku rasa agaknya. Dalam seminggu tu macam-macam ujian tuhan bagi.

Dan lagi merumitkan keadaan bila hati kita tak rasa redha dengan benda yang dah jadi. Bila tak redha tu la datang nye keluh kesah yang merupakan antara top 10 benda yang tuhan tak suka hamba dia buat.

Jadi nak dijadikan cerita semalam, waktu aku Otw balik rumah dari Klang ke Cheras, radiator kereta aku bocor, habis asap keluar. dan kereta aku pun tersadailah kat tepi jalan. Its already 7 and its sunday. Nak expect apa kan?

Bad to worst Battery hp aku habis. Lepas tu aku teringat ada battery lama yg dah rosak dalam but kereta. Aku cuba bukak, alhamdulillah battery yang lama dah guna bila aku tukar bar jadi full. Aku call member. Degan badan yang penat lepas keluar seawal 6.30 pagi aku park kereta dekat carrefour Cheras, aku solat dulu rumah member aku lepas wife dia datang ambik.

Dengan takde kenderaan lain untuk aku pergi kerja hari ni, dengan kos baiki. Dan dengan kereta yang aku perlu untuk gerak kemana-mana aku cuba redha dan turn benda ni jadi positive.

Aku ingat kepala botak Mawi.Aku turn jadi positive.

"Fuh, selamat tak kena waktu aku kat Klang tadi, kalau tak lagi mati".

No comments: